Translate

niedziela, 5 lipca 2015

7TP Polski czołg lekki / 7TP Polish light tank

Na zdjęciu duma polskiej armii dwudziestolecia międzywojennego czołg lekki 7TP. Czołg powstał na licencji pojazdu Vickers B. 7TP był bardzo udaną konstrukcją w swojej klasie. Posiadał wiele nowatorskich i zarazem nowoczesnych rozwiązań. Był pierwszym czołgiem na świecie, w którym zastosowano mocny silnik wysokoprężny diesla. Dzięki nowemu silnikowi Polscy konstruktorzy mogli zamontować na podwoziu mocniejszy pancerz. Jednowieżowa wersja czołgu została uzbrojona w armatę ppanc Bofors 37 mm. Wieża dysponowała odwracanym peryskopem, dzięki, któremu załoga mogła obserwować pole walki z zakresie 360 stopni. Było to rozwiązanie niespotykane. Polski czołg miał dysponować bardzo nowoczesną polską radiostacją 2/NC charakteryzująca się zasięgiem 25 km. Wieża została wyposażona w miejsce przeznaczone na zamontowanie radiostacji oraz anten nadawczych i odbiorczych. Z urządzeń tych miały korzystać w pełnym zakresie przede wszystkim pojazdy dowódcze. 7TP był zdecydowanie lepszy od niemieckich czołgów lekkich PzKpfw I i II, mógł nawiązać praktycznie równorzędną walkę z czołgami PzKpfw 35(t) i 38(t). Pod względem opancerzenia zdecydowanie ustępował pola niemieckim średnim czołgom PzKpfw III i IV. Jednak działko Bofors 37 mm mogło skutecznie przebić pancerz niemieckich średnich czołgów co dawało załodze polskiej maszyny realną szansę na zwycięstwo w pojedynku ogniowym. Na front nie trafiła niestety wystarczająca ilość czołgów tej klasy. Na bazie czołgu 7TP polscy konstruktorzy stworzyli cięższą konstrukcję nazwana 9TP.         
       











2 komentarze:

  1. Piękna nasza duma!! Swój egzemplarz jeszcze odłożyłem na półkę ale nadejdzie jeggo czas:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Michał. Za jakiś czas mam zamiar się szarpnąć na 7TP i TKS Warlorda w skali 28 mm. Model FtF jak zawsze udany. Bezproblemowy w składaniu. Godny polecenia.

      Usuń